Opracowania

« Powrót

Komputer - zagrożenie z którym można sobie poradzić - IV/2008 Opracowała Halina A. Makulec – surgopedagog

2016.10.26

 KOMPUTER ZAGROŻENIE, Z KTÓRYM MOŻNA SOBIE PORADZIĆ

Opracowała: mgr Halina A. Makulec
          Komputer może być wspaniałą rozrywką, pasjonującą przygodą, a surfowanie po Internecie świetną okazją, by poszerzać wiedzę czy nawiązywać nowe znajomości. Jednak  niesie on również zagrożenia.          Gry komputerowe bardzo silnie oddziałują na psychikę małego oraz dorastającego dziecka. Łatwo uzależniają od komputera, zacierają granicę między fikcją a prawdą, obniżają zdolność koncentracji, mogą prowadzić do nadpobudliwości i zaburzeń lękowych. Ponadto często naszpikowane przemocą, brutalnością, walką – uczą agresywnych i nieetycznych zachowań.        Internet jest obszernym źródłem informacji ze wszystkich dziedzin życia, także tych, które nie są przeznaczone dla dzieci. Łatwo jest trafić na strony pornograficzne czy pełne przemocy.  W jaki sposób można zaradzić zagrożeniom?         Komputer najlepiej jest ustawić w widocznym miejscu, ale nie   w pokoju dziecka. Wyjaśniamy, że wszyscy domownicy chcą z niego korzystać. Można wówczas kontrolować na jakie strony wchodzi dziecko. Należy założyć specjalne programy uniemożliwiające dotarcie do stron nieodpowiednich dla dzieci ( np. Cenzor, Opiekun, Cybersitter)- niektóre można legalnie ściągnąć z Internetu.   Można również założyć blokadę na słowa: seks, porno, przemoc,  a pociecha nie trafi na witryny z tymi słowami. Należy się upewnić czy w kafejkach internetowych, które odwiedza dziecko są powyższe zabezpieczenia.Jeśli zauważysz, że dziecko szybko zmienia strony, gdy podchodzisz do komputera, sprawdź adresy jakie odwiedza  – w internetowej przeglądarce kliknij okienko „historia”. Jeżeli znajdujące się tam tematy zaniepokoją cię, porozmawiaj o tym   z dzieckiem. Zachowaj spokój, gdyż strony pornograficzne mogą wyświetlić się przypadkowo (twórcy takich stron często używają wprowadzających w błąd adresów). Poproś o wyjaśnienie, zapytaj, dlaczego dziecko interesuje się danym tematem. Lepiej aby  ciekawość zaspokoiły rozmowy z rodzicem, a nie przypadkowe, często wulgarne zdjęcia.
Pokażmy dziecku wartościowe i bezpieczne strony (listę znajdziemy na stronie: www.kidprotect.pl ). Jeśli poruszanie się w świecie wirtualnym  jest dla rodzica zbyt skomplikowane to warto poprosić dziecko, aby pokazało jak korzystać z komputera. Nasza pociecha będzie tym zachwycona, że może czegoś nas nauczyć. Wspólne surfowanie może być świetną zabawą, a przy rodzicu dziecko nie będzie odwiedzało niedozwolonych  stron.

Znajomi z „gadu- gadu” mogą zastąpić dziecku realnych kolegów. Wówczas ono  zamiast wyjść
z rówieśnikami  i nauczyć się współdziałania   w grupie siedzi przed monitorem. Rozwiązaniem jest ustalenie ograniczeń czasowych   i konsekwentne ich przestrzeganie. Godzina dziennie przed komputerem w zupełności wystarczy pod warunkiem, że lekcje są odrobione.
Ważne będzie ostrzeżenie pociechy przed nieuczciwością rozmówców. Ktoś podający się za nastoletniego kibica piłkarskiego może okazać się pedofilem.
Dlatego należy zobowiązać dziecko aby nigdy bez wiedzy rodziców:   
-   nie umawiało się z osobami poznanymi w sieci,
-  nie podawało miejsca zamieszkania, numeru telefonu oraz w jakich godzinach pracują rodzice.
         Należy zadbać by gry komputerowe nie były jedyną rozrywką dziecka. Warto zainteresować go np. ciekawymi grami planszowymi, łamigłówkami, krzyżówkami, pielęgnować wspólne zainteresowania, uprawianie sportów, zachęcać dziecko do posiadania swojego hobby. A może zadbać o to, by na specjalne okazje  dostawało  w  prezencie  nie tylko gry komputerowe.
 Bardzo ważne będzie wytłumaczenie dziecku istniejących różnic między światem realnym,
a światem fikcyjnym. W rzeczywistości nie ma drugiego życia, a pobicie kogoś może mieć,
w przeciwieństwie do znanych z gier bójek, bardzo poważne konsekwencje – kalectwo lub śmierć.

 Należy uważać, aby świat wirtualny nie stał się światem zastępczym. Na takie zagrożenia podatne są dzieci z zaburzoną samooceną, brakiem pewności siebie, z zaburzeniami emocjonalnymi, trudnościami z komunikacją oraz stawiane w stresujących sytuacjach np. będące świadkami częstych kłótni między rodzicami.
 


Opracowanie: Profitnet.pl