Opracowania

« Powrót

Wskazówki dla rodziców małych dzieci z wadą słuchu - zabawy w warunkach domowych - opracowała mgr Halina A. Makulec - surodpedagog - V/2008

2016.10.26

WSKAZÓWKI   DLA   RODZICÓW    MAŁYCH    DZIECI   Z  WADĄ   SŁUCHU
ZABAWY   W   WARUNKACH   DOMOWYCH 
Opracowała: mgr Halina A. Makulec - surdopedagog  Jeżeli mówisz do dziecka postaraj się, aby: - twoja twarz była na poziomie oczu dziecka,- twarz była dobrze oświetlona,- mówić w sposób naturalny; - nie mów szeptem, nie krzycz, nie przesadzaj w ruchach ust,- zbytnio nie gestykulować. Nie będzie ono patrzyło na Twoją twarz, jeśli  będziesz jednocześnie mówić i gestykulować.  Wykorzystaj codzienne sytuacje (w domu, w sklepie, na spacerze itp.) do nauki mówienia. - Podczas gotowania obiadu komentuj czynności, które wykonujesz. Zachęcaj dziecko, aby Ci pomagało: Daj marchewkę. Wrzuć cebulę do garnka. Leci woda sz… . Daj pokrywkę. - Kiedy pierzesz zachęcaj, aby dziecko podawało Ci  ubrania: Daj spodnie. Wrzuć bluzkę do pralki. Poszukaj gdzie jest druga skarpetka. O jest! Brawo! Co teraz wsypiemy do pralki? Tak, proszek. - W czasie zakupów (np. w sklepie samoobsługowym) pokazuj dziecku co kupujesz, zachęcaj dziecko do powtarzania nazw produktów. Poproś: Daj chleb. Poszukaj gdzie jest mleko. Dziękuję, to jest mleko. Gdzie są banany? O, tutaj. Brawo! Znalazłeś! - Podczas posiłków omawiaj z dzieckiem co się dzieje np: Mama pije kawę, tata pije herbatę, a Kamil pije mleko. Co pije Kamil? Kamil pije mleko. - Podczas kąpieli nazywaj jego części ciała, ubierając je poszczególne części garderoby.   UWAGA:  Zawsze nagradzaj dziecko za próby porozumiewania się, za powtarzanie  i wykonywanie poleceń (klaskaj brawo, głaskaj je po główce, czasem daj cukierek, batonik).  Usprawniaj wrażliwość słuchową Twojego dziecka: - Koncentruj uwagę dziecka na dźwięku (grające, piszczące zabawki, instrumenty muzyczne, odgłos jadącego samochodu, szczekanie psa, miauczenie kota, itp.) - Śpiewaj dziecku kołysząc je w rytm muzyki na kolanach. Śpiewaj raz ciszej raz głośniej, głosem niskim i wysokim. - Usiądźcie  około 0,5  metra od grającego radia i kołyszcie się lub tańczcie  w takt muzyki. Po wyciszeniu się muzyki przestańcie się kołysać (tańczyć), powiedz: Nie ma. Radio nie gra. O, teraz znowu gra. La, la, la (możemy poprosić kogoś o pogłaśnianie  i wyciszanie głosu). - Umówcie się z bliskimi, aby przychodząc do domu kilkakrotnie dzwonili  do drzwi i oczekiwali aż Ty i dziecko im otworzycie. Do dziecka mówimy: Słyszysz (wskazujemy na ucho), dzwoni dzwonek i podchodzimy do drzwi. Pytamy: Kto to? O, tata. Zabawę powtarzajcie dzień po dniu. Podobnie można wykorzystać dźwięk telefonu, budzika, czajnika z gwizdkiem.  - Każdą czynność domową: sprzątanie odkurzaczem, wiercenie wiertarką, ubijanie mikserem piany itp. potraktujcie jako okazję do zabawy w słuchanie. - Uruchamiając pralkę mówimy do dziecka: Posłuchaj, pralka pierze. Dotykamy pralki wraz z dzieckiem, tak aby poczuło wibracje. Przed końcem prania nasłuchujemy odgłosy. Kiedy kończy się odwirowanie mówimy: Nie ma,  nie słyszę. Pralka nie pierze i wyjmujemy z pralki pranie. UWAGA:  Wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem tylko wówczas, gdy jest  w dobrym nastroju i chce brać w nich udział. 


Opracowanie: Profitnet.pl