Opracowania

« Powrót

Wskazówki do pracy z uczniem z wadą wzroku (klasy młodsze)-opracowała mgr Bożena Zacna - Czaja - tyflopsycholog

2016.10.26

  • wybrać odpowiednie miejsce w klasie, aby uczeń najlepiej widział to co jest napisane na tablicy;
  • umożliwienie uczniowi wyjścia z ławki ,by mógł zobaczyć to co jest napisane na tablicy;
  • uczeń z wadą wzroku powinien siedzieć w ławce z dobrze uczącym się kolegą, co zwiększy możliwość jego
  • doinformowania;
  • należy zapewnić dziecku odpowiednią ilość czasu na pracę zwłaszcza wydłużyć czas pisania;
  • w razie konieczności zmniejszyć ilość zadań do opracowania na lekcji i w domu;
  • umożliwić ustne dopowiedzenie zadań nie skończonych na sprawdzianach pisemnych
    z powodu braku czasu;
  • pozwolić skończyć w domu zadania z lekcji;
  • umożliwić w razie potrzeby korzystanie podczas pisania z zeszytów w szerokie linie;
  • w zeszycie w kratkę zaznaczać linie, w których uczeń będzie pisał działania
  • ulgowo oceniać prace pisemne i plastyczne pod względem estetyki;
  • podczas czytania nie brać pod uwagę limitów czasowych i techniki czytania lecz zrozumienie treści;
  • powiększać tekst jeśli tego wymaga dziecko;
  • zadbać, aby kserokopie sprawdzianów były wyraźne oraz odpowiedniego formatu (tak, aby uczeń nie tracił czasu
  • na odczytywanie poleceń);
  • pracę domową zaznaczać kolorowym pisakiem;
  • nie przeciążać dziecka większą ilością czytania i pisania, a w przypadku dłuższych tekstów nauczyciel powinien
  • zlecić tylko fragment do czytania (z resztą tekstu może zapoznać dziecko inna osoba);
  • nie obniżać całościowej oceny pracy pisemnej za błędy wzrokowe ponieważ wynikają one z niepełnosprawności
  • ucznia;

       Opracowała:                                                                                                                                      mgr Bożena Zacna – Czaja  tyflopsycholog


Opracowanie: Profitnet.pl